Apie
tai, kodėl nepakęsdama nepagarbos kartais pati imu elgtis nepagarbiai ir
sunkiai pasiduodu pokyčiams šioje vietoje. Ypač, kai kalbame apie darbą,
santykius su mokiniais. Visgi kai ką supratau - kur turėtų prasidėti pagarba.
Mano manymu, klasė turi iš anksto suvokti, kad mokytojas (nesvarbu kuris, o
ypač naujas) yra savaime vertas pagarbos dėl savo pareigų ir žmogiškosios
patirties bagažu. Mokiniams pakankamai sunku suvokti pagarbą kaip abstrakciją,
jie dažnai ją maišo su nuolankumu ar nusižeminimu, todėl svarbu abejoms pusėms
išsiaiškinti, ką reiškia pagarbos sąvoka. Mokiniai, paklausti, kaip jie
apibūdintų pagarbą, sako, kad tai yra gebėjimas susilaikyti, nesureaguoti
agresyviai tuomet, kai kažkas pažeidžia tavo įsitikinimus.
Konvertuojant
į situaciją klasėje, atėjus naujam mokytojui, pagarba - šansas mokytojui
parodyti, ką jis gali, o mokiniams - galimybė papasakoti, kaip jautiesi, kokia
tavo nuomonė ir žinoti, kad dėl to nebūsi kritikuojamas ar nuteisiamas be jokių
apčiuopiamų įrodymų, tiesiog "patinka", "nepatinka"
principu. Pripažinkime, taip būtų neteisinga. Kai mokytojas jaučiasi gerbiamas
(t.y. jam yra suteiktas šansas būti mokytoju), jis savaime ima gerbti savo
mokinius kaip mokinius, nes jis galėjo realizuoti savo idėjas, atlikti pareigas
(t.y. mokyti). Ilgainiui, būdamas suaugęs ir sąmoningesnis asmuo, jis ima
gerbti ir jų asmenybę, matyti vaiko visumą. Mokiniai ne retai galvoja, jei jau
mokytojas užsirūstina, tai dažniausiai kaltas jis kaip asmuo, nors mokytojas
dažniausiai supyksta ant vaiko pirmiausia kaip ant mokinio.
Bet
grįžkime prie temos. Kas vyksta toliau? Mokiniai jaučiasi laimingi ir ima
gerbti mokytoją kaip asmenybę, ne tik kaip pareigybę. Tik čia gimsta mokytojo
tikrasis autoritetas, apie kurį svajoja didelė dalis klasikinės pedagogikos
šalininkų ir reikalauja tokio autoriteto tik įžengus į klasę. Didelė ir
supriešinanti klaida! Remiantis išdėstyta pagarbos schema galima stebėti, kaip
išnyksta betarpiškumas, abi pusės tampa sujungtos tiek žmogiškaisiais ryšiais,
tiek pareigomis. Bėda, kad santykiai kaip tokie labai trapus dalykas, taigi šią
schemą reiktų gerai įsidėmėti ir nuolatos prie jos grįžti, kalbėtis ir kalbėtis
su vaikais. Įgyti kryptį tiek vieniems, tiek kitiems. Žinoma, kritinėse
situacijose, turi imtis iniciatyvos mokytojas, nes jis jau žmogus, su
susiformavusia morale. Beje, savaiminio konflikto dėl pagarbos rizika gali
padidėti tuomet, kai arba mokytojas, arba didžioji dalis mokinių būna patyrę
tokių situacijų, kada naujovės jiems atnešė didelį nerimą, nesaugumo jausmą ar
net giliai įskaudino. Šios trauminės patirtys ne būtinai turi būti susijusios
su mokykla, jos gali būti išgyventos vaikystėje arba paauglystėje.
Gražiems santykiams reikia dviejų dalykų:
1. Kad mokiniai priimtų mokytoją, kaip žmogų su patirtimi ir aukštesnėmis pareigomis - suteiktų jam šansą parodyti, ką moka ir kaip moko;
2. Mokytojo sąmoningumo ir įžvalgumo, ypač tame etape, kada turėtų gimti pagarba mokinių asmenybėms.
Jei viskas vyksta pagal tokį scenarijų - mokytojas myli mokinius. Mokiniai tai jaučia ir mokosi geriau, visi jaučiasi saugūs ir vertingi. O svarbiausia - "reitinguojami" pagal du svarbius kriterijus - pareigas/statusą ir asmenybę. Tokiu būdu atsiranda holistinis požiūris.
Jei viskas vyksta ne pagal tokį scenarijų, tai autoritarinėje sistemoje mokiniai jaučiasi nevertingi, patiria stresą, skausmą, humanistinėse sistemose šį skausmą patiria mokytojas. Taigi nenuostabu, kad valstybinėse mokyklose ilgainiui mokytojai išmoksta atsitverti tvora, kuri žymi jo teritoriją. Įsivaizduoju, kad tokioje sistemoje mokytojas, neturintis savo kabineto ir vaikštantis mokyti į klases turėtų apskritai labai nesaugiai jaustis. Netradicinėse sistemose yra svarbu kolegos, kurie suteikia visokeriopą pagalbą, pastiprinimą ir petį. Mokytojas nėra vienas, todėl nuo mokytojų bendruomenės stiprumo priklauso atskiro mokytojo būsena ir gebėjimas tobulėti.
Padėtis, kada mokytojas nėra saugus baugina daugybę pedagogų, nes tuomet ženkliai sumažėtų galinčių dirbti skaičius. Bet gal to ir reikia?
Iškėliau tokia idėją, nors bendradarbiavimui reikalinga nieko nekainuojanti gera valia, atjauta, jautrumas kito žmogaus poreikiams. Iš to nesaugumo žmonės ne retai pamina ir moralines vertybes ar jų taip ir nebesiugdo, palaidoję viltis, kad pasaulis gali būti teisingas.
Argi jums nepažįstamas toks scenarijus?
Ateina mokytojas dirbti, mokiniai nemano, kad jis turėtų būti gerbiamas vien dėl to, kad yra baigęs mokslus ir nori su jais pasidalinti savo patyrimais. Mokytojas jaučiasi nepriimtas kaip pareigybė, o ką jau bekalbėti apie asmenybę - jis jaučiasi prastai, nereikalingas, ima kelti darbo prasmingumo klausimus. O kai mokytojas jaučiasi prastai, mokiniai niekada nesijaus nei saugūs, nei suprasti, nei prasmingai besimokantys. Klasėje tvyros nesaugumo, bejėgiškumo, pažeidžiamo klimatas, mokiniai jausis neišmokomi, nesutvarkomi, nesuvaldomi, susipykę ir t.t.
Taigi norėjau pasakyti, kad diskusijos dėl mokytojo kaip savaiminio autoriteto yra prasmingos, bet jos turi būti su žvaigždute. Šis parašymas - tekstas prie žvaigždutės.
www.bernardinai.lt
Gražu :)
AtsakytiPanaikintiAš manau, kad naujam mokytojui atėjus į klasę, vaikai ne tiek nepagarbą mokytojui rodo, kiek pasiduodą savo ego ir nori parodyti save.
Naujam mokytojui atėjusiam į klasę siūlau pirmomis dienomis laikytis kietai, nepalūžti, kol mokiniai tiesiog savaime išsireikš.
nes, "klasė turi iš anksto suvokti", nežinau kaip šito pasiekti. Čia jau prieš tai dirbusių mokytojų padarytos spragos, jei vaikai neturi to suvokimo.
tai tikriausiai netiksliai pasakyta "klasė turi iš anksto suvokti", greičiausiai kiekvienas mokinys turėtų būti paruoštas susitikimui su nauju mokytoju. Daugiau kalbu apie vyresnes klases, nes jose dėstau ir apie humanistinę sistemą, kurioje klasės mokytojai turi galimybę betarpiškai su vaikais bendrauti, kalbėtis, kaip čia visiems būtų geriau per klasės valandėlę. Manau, būtų gražus gestas, jei visi apsitartų, o ne improvizuotų. Aš suprantu, ką jūs, Leonai, sakote. Pritariu, kad tai sunku :) Ačiū už nuomonę.
Panaikinti