2014 m. gegužės 2 d., penktadienis

Ar užtenka stovėti ant vienos kojos pirmoje klasėje ?




Šis straipsnis gimė kaip poreikis atstovauti neformalų požiūrį vaiko raidos ir ypatingųjų poreikių kontekste, kabėti apie neteisingą ar netikslų vaikų, turinčių minėtų poreikių, suvokimą ar traktavimą visuomenėje bei bendrojo lavinimo mokyklose. Žinoma, išsakytos idėjos kai kada gali atrodyti radikalios, bet kas sakė, kad tai, kas yra keista, yra neteisinga?

Pirmiausia, reiktų nurimti ir suvokti, kad ypatingų poreikių turėjimas yra XXI amžiaus vaikų savybė, kadangi šie vaikai gimė technologijų amžiuje, o bendrojo lavinimo ugdymo sistema dar nepakeista pagal jų natūralius poreikius, todėl jie vis aiškiau pradeda nebetilpti į mokyklų siūlomus rėmus, o ne retai yra laikomi ir „nepatogiais“ mokiniais. Kita vertus, vaikų su kitokiais poreikiais buvo visada, tačiau anksčiau (kad ir pvz. prieš 10 metų) į tai nebuvo kreipiama tiek daug dėmesio – jei nemoka, tai yra tinginys ir tiek, o gal įtakos požiūrio pasikeitimui turi tai, kad šiuolaikiniai tėvai tampa aktyvesni vaikų ugdymo procese, daugiau bendradarbiauja su mokytojais, labiau įsiklauso į vaiką.
Būtų pravartu išsiaiškinti ir dėl paties termino „Ypatingieji poreikiai“. Anksčiau tokie neatitikimai buvo įvardijami specialiaisiais poreikiais, tačiau labai tikslingai performuluota ir pasitaisyta, nes pastarasis skamba kaip nuosprendis, o kai kuriems tėvams netgi kaip įžeidimas ar priekaištas, vaiko gabumų neįvertinimas ar aplaidaus mokytojo nesusipratimas. Taip, gali būti ir taip, tačiau itin retais atvejais. Dažniausiai ypatingi poreikiai būna susiję su tuo, kad vaikas kitaip suvokia save ir pasaulį, save ir kitus, vykstančią veiklą, situaciją, galbūt negeba skaityti, painioja raides, negirdi kai kurių garsų ar juos painioja, jam sunku skaičiuoti ar susikaupti, nesiseka rašyti ir tik itin retais atvejais mokytojų kasdienybėje būna šie poreikiai susiję su intelektiniais negebėjimais. Pastarasis teiginys yra labai svarbus, nes kartais tėvai, kai išgirsta, kad jūsų vaikas gali turėti ypatingų poreikių tą pasakymą interpretuoja kaip ženklą, kad jų vaikas yra kvailas, bet tai ne retai prasilenkia su realia tiesa, todėl svarbu tiek tėvams būti supratingiems, tiek mokytojams pasirinkti tinkamus žodžius šiai problemai įvardyti, kuri, beje, kartais anksti pastebėta ir išnyksta.
Ne retai tenka girdėti, kad lėtas mokymosi tempas yra traktuojamas kaip ypatingas poreikis, tačiau žmogus, kaip žinome, ne mašina ir technologijų diktuojamas tempas ne visada sutampa su vaiko vidiniu tempu. Čia negalima paspausti „pause“, išjungti garsą ar prasukti, todėl diskusijos apie mokymosi tempą turėtų pasibaigti ties tuo, kad tempas yra objektyvus dalykas, t.y. jis tiesiog toks yra. Jei paraginsi arklį botagu bėgti - jis bėgs, bet tik tol, kol pavargs, kol bijos kirčio, bet kai jausis saugus – jis vėl risnos savo žingsneliu. Taip padiktuota Visatos! Žinoma, mokymosi tempas su metais gali kisti, tačiau kištis ir reikalauti daryti greičiau reiškia viena – reikalauti to, kas neįmanoma. Tokie mokytojo reikalavimai pradinėse klasėse gali prisisėdėti nebent prie neigiamo savęs vertinimo ateityje ar netgi formuoti nepilnavertiškumo komplekso užuomazgas. Pagaliau, tempas gali skirtis ir dėl vaiko lyties – tendencinga, kad mergaitės jaunesniame amžiuje gali mokytis greičiau, nei berniukai. 
Dar vienas momentas – vaiko pasirengimas ir pakankamas brandumas taikomai mokymosi veiklai. Kartais taip nutinka, kad tėvai leidžia į pirmą klasę vaikus kuo anksčiau tikėdamiesi, kad jie greičiau pasieks geresnių rezultatų, greičiau nei jo bendraamžiai žengs į ateitį bei emocinę brandą, o kartais tai tiesiog yra patogu visai šeimai. Atrodo, kad šiandieninėse mokyklose yra pernelyg mažai dėmesio skiriama vaiko brandai nustatyti, o kai kur netgi yra siekiama surinkti kuo didesnes klases, todėl šie momentai yra laikomi oficialiais formalumais. Pavyzdžiui, galima pasitelkti paprastus, bet iškalbingus metodus, remiantis Valdorfo pedagogika, ir duoti vaikui nupiešti piešinėlį ir kviesti pažaisti su kamuoliu. Derėtų pasvarstyti, ar verta vaiką leisti į mokyklą, jei piešinyje jis nepiešia pagrindo/žemės, ant kurios stovi jo pavaizduoti objektai arba, jei pakviestas pažaisti nesugauna metamo kamuolio ar apskritai jo negaudo. Beje, jei vaikas yra brandus kitais atžvilgiais, tačiau vis tiek piešia labai chaotiškus ir sunkiai suvokiamus piešinėlius, tai gali reikšti ypatingų poreikių buvimą. Vienas iš požymių, kad vaikas žengia į kitą raidos laikotarpį ne tik gebėjimų, bet ir fizinio kūno atžvilgiu – pieninių dantų pasikeitimas. Taigi nerekomenduojama vaiko užversti mokykliniais rūpesčiais tol, kol nepradeda kristi pieniniai dantys, o ypač, jei mažasis nėra sulaukęs septynerių metų.
Ne retai nutinka taip, kad vaikas, turintis komunikacijos/socializacijos sunkumų, gali mokytis prasčiau, nes tikėtina, kad jam bus sudėtinga suvokti ne tik savo bendraklasius, bet ir mokytojo užduotis ar patarimus, susiprasti, kaip elgiamasi pamokoje, netgi tokie momentai kaip pajautimas, kad jau vyksta pamoka, kurioje egzistuoja kitokie dėsniai ir kalbama ne apie tiesioginius objektus, bet bandoma suvokti skaitmenis. Pvz., jei vyksta matematikos pamoka ir mokytoja skaito sąlygą: Prie namo augo du medžiai. Praėjus metams tėvelis nusprendė pasodinti dar medelių. Taigi, kiek medelių prie namo augs, kai tėvelis pasodins dar tris? Jei vaikas suvokia, kad istorija yra reikalinga tam, kad būtų paprasčiau įsivaizduoti, nes dabar matematikos pamoka, tai jis atsakys, kad dabar auga penki medžiai, bet jei sulaukiame keistų atsakymų, tokių kaip Auga trys pasodinti medžiai, nes dėdė Jonas kitus du nupjovė arba Auga du medžiai, nes tėtis persigalvojo ir juos kitą dieną išrovė, tai jau galima galvoti, kad vaikas nejaučia pamokos situacijos, koncentruojasi į kitus dalykus, ypač, jei kiti vaikai pasako tikslų atsakymą. Galbūt šioje vietoje kai kurie prisiminėte anekdotą apie Petriuką, kuris, paprašytas įvardyti gyvūną iš B raidės pasakė „Bebras“, o iš D raidės sugalvojo, kad tai gali būti ir „Du bebrai“. Taip, paaugusio vaiko ar juo labiau suaugusio žmogaus galvoje iš karto nekyla jokio įtarimo, atvirkščiai – atrodo, kad vaikas turi puikų humoro jausmą, tačiau būtina pabrėžti, kad tokie atsakymai neturėtų būti pasikartojantys dažnai, kad juos būtų galima suvokti kaip juokutį, o kitais atvejais, ypač tuomet, jei matome, kad vaikas atsako bei tiki tuo, ką pasakė, ir nejuokauja, derėtų imti jį stebėti atidžiau.
Dar keli dalykai, kuriuos galima stebėti namie, yra vaiko miegojimo, valgymo ir gėrimo ritmas bei taisyklių laikymasis. Sakydama ritmas turiu galvoje individualų kiekvienam žmogui būdingą ritmą, kurio buvimas turėtų užtikrinti saugumo ir pilnavertiškumo jausmą, stiprinti galią užsiimti įvairiausiomis veiklomis nesukant galvos dėl pagrindinių gyvybinių pojūčių, kuriais turėtų pasirūpinti suaugę. Ne retai tėvai nė nesusimąsto, kad jų ir jų vaiko ritmo pjūtis gali skirtis, todėl ne iš karto yra pastebima, kad būtent dėl to gali kilti mokymosi sunkumų. Žinoma, šiame pertekliaus amžiuje nebūname nevalgę, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad vaikas jaunesniame amžiuje turi turėti galimybę valgyti tuomet, kai jis jaučiasi alkanas, ir pavalgyti tiek, kiek jam norisi (o ne tiek, kiek yra). Taisyklių laikymąsi irgi reiktų suprasti ne vienareikšmiškai kaip nurodymų vykdymą, bet kaip susitarimų vykdymą. Pvz., jei vakar pasikalbėjote ir susitarėte su vaiku, kad su žaislais žaidžiate tik svetainėje, bet kitą dieną jis atsineša žaislą į virtuvę prie pietų stalo, tai reiškia, kad vaikas kažkurio momento liko nesupratęs ir jei situacija kartojasi kitą dieną, tai verta imti stebėti, kaip mažasis vykdo kitus susitarimus, ar jis supranta, ko iš jo tikimasi. Beje, šioje vietoje nekalbu apie situacijas, kurios vaikui yra pernelyg sudėtingos suprasti pagal amžiaus tarpsnį.
Taigi baigdama norėčiau pabrėžti, kad ne retai tenka išgirsti iš pažįstamų šeimų tokių atsiliepimų, kad bendrojo lavinimo mokyklose jau pirmoje klasėje yra skaitoma iš itin sudėtingų, sunkiai susisiejančių su vaikų pasaulėžiūra vadovėlių, užduodama namų darbų ar netgi pagal nutylėjimą reikalaujama į pirmą klasę ateiti jau mokant skaityti bei skaičiuoti, ir po to jau pradinėse klasėse neišbrendama iš begalinių mokymosi sunkumų, tuomet siūloma kviestis į pagalbą korepetitorius, namie rašyti diktantus ir tokiu būdu užverda pekla, kurios įkarštyje vaikas vysta ir demotyvuojasi dar nespėjęs suvokti, kas yra mokykla ir kodėl į ją visi eina. O kur žaidimai? O kur vaikystė su klasių šokinėjimu ir sūpynėmis? Kur pasaka prieš miegą? Ir nereikia eiti į kraštutinumus, nesakau, kad reikia tik žaisti, sakau, kad IR žaisti vaikui yra svarbu. Kai kasdien būni mokykloje, matai nuolat dūzgiančius ir zujančius vaikus, laimę jų veiduose, kai jie leidžiasi nuo mokyklos kieme esančio nedidelio kalnagūbrio su išmaniausiais sėdėjimo prietaisais, atrodo labiausiai tikėtina kolegės pasakyta mintis apie tai, ką vaikas turi gebėti primoje klasėje: „Pirmoje klasėje? Jis gebėti stovėti ant vienos kojos!”. 

Straipsnį spausdino www.bernardinai.lt


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą